5 vinkkiä tunnekuohun käsittelyyn

15 touko

Tunteiden ansiosta voimme kokea paljon iloa ja nautintoa, mutta usein ne saavat meidät myös turhautumaan ja epätoivon partaalle. Negatiivisessa tunnekuohussa on vaikeaa toimia ja tulee tehtyä tai sanottua asioita, joita ei tarkoita. Seuraavat viisi vinkkiä viitoittavat tietä kohti tasapainoisempaa tunne-elämää.

Nimetön

  1. Kuuntele tarvetta tunteen taustalla

Tunteet ovat evolutiivisesti vanhoja ja viriävät meissä syystä. Ne auttavat meitä toimimaan tehokkaammin ja tekemään itsellemme mielekkäitä valintoja. Omaa hankalaakin tunnetta voi lähestyä kunnioittavasti ja pohtia, mistä tarpeesta tunne kumpuaa? Jos olet jatkuvasti kireä, voiko se olla merkki levon tai oman tilan tarpeesta? Kuuntelemalla tunnetta voimme pyrkiä suoremmin antamaan itsellemme sitä, mitä todella tarvitsemme.

  1. Suhtaudu hyväksyvästi tunteiden vaihteluun

Ihmisen tunne-elämä on luonnollisessa tilassaan aaltoileva. Koemme päivän aikana monenlaisia tunteita. Kun emme yritä pusertaa huonolla tuulella itseämme iloiseksi vaan hyväksymme ikävämmän tunteen, se menee todennäköisemmin ohi eikä paisu liian suureksi. Sitten tulee taas ilon vuoro. Voimme ikään kuin todeta itseksemme ’’äh, nyt kyllä harmittaa, mutta antaa harmittaa, sille on nyt varmasti tarve’’.

  1. Rauhoita kehoa hengittämällä ja pysähtymällä

Tunnekuohussa looginen päättelykykymme saattaa hämärtyä. Ottamalla tietoisesti syviä hengityksiä aktivoimme kehomme parasympaattista hermostoa, eli rauhoittumisesta vastaavaa hermojärjestelmää. Syke hidastuu ja lihasjännitteet hellittävät. Hetkeksi alas istuminen tai makuulle meno auttaa myös katkaisemaan tilannetta ja palauttamaan perspektiiviä. Tärkeintä on tehdä edelliset asiat tietoisesti ja keskittyneesti.

  1. Vie keskittyminen aisteihin

Tilanteet saavat mielessämme usein suurempia mittasuhteita kuin ne ansaitsevat. Raivon tai epätoivon vallatessa vie huomiosi viiteen aistiisi: mitä näet, kuulet, tunnet kehollasi, haistat tai maistat. Näin pääset kiinni todellisuuteen, ulos mielestäsi. Tämä tekniikka on myös tietoisuustaitojen (mindfulness) ydin. Vaikeassa tilanteessa voit kokeilla voimakkaampaa aistikokemusta esimerkiksi menemällä ulos kylmään hetkeksi. Aistien kautta saat tarvittavan tauon ajatuksiisi, jotta voit paremmin päättää, miten haluat tilanteessa todella toimia.

  1. Opettele viestimään muille, mitä tarvitset

Tunteet heräävät usein toisten ihmisten kanssa toimiessa. Emme saa läheisiltä tarpeeksi huomiota tai kunnioitusta tai he toimivat meitä raivostuttavalla tavalla. Käyttämällä edellisten kohtien vinkkejä huomaat paremmin, mistä tunne todella johtuu. Jos esimerkiksi tarvitset läheisyyttä ja kuuntelua, pyri kertomaan tästä suoraan. Sen sijaan, että tiuskaiset ’’miksi et sä koskaan keskity siihen mitä mä sanon!’’, pyydä toista halaamaan tai keskittymään siihen, mitä sinulla on sanottavaa.

 

Tekstin takana:

Emilia Karjalainen
_DSC0063eta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *