Hyvän loman lähtökohdat

3 heinä

Nyt on kesä. Kalenteri on lempeä ja sää hellii, ja aiemmasta kuormituksesta palautuminen on tosiasia lomien ansiosta.  Lomaksi kutsutaan yleensä viikonloppua pidempää ajanjaksoa ilman töitä, ja se on yksittäisistä työkuormituksesta palautumisen keinoista kaikista järein. Tässä on työterveyspsykologian dosentti Kirsi Aholan tutkitusti perustellut lomaan liittyvät neljä keskeistä teesiä, joiden kaikkien olisi hyvä toteutua loman aikana:

  • Irroittaudu työasioista vaihtamalla maisemaa, sulkemalla työpuhelin ja tekemällä asioita, jotka ohjaavat ajatuksesi muualle. Työnteko erityisesti lyhyen loman aikana heikentää loman jälkeistä hyvinvointia.
  • Rentoudu lepäämällä tai esimerkiksi luonnossa liikkumalla.
  • Haasta taitojasi jollakin uudella osa-alueella, mistä saat oppimiskokemuksia ja elämyksiä. Työ- ja vapaa-ajalla saa olla reilustikin kontrastia.
  • Päätä itse ajankäytöstäsi. Sinä olet lähtökohtaisesti oman elämäsi kapteeni, joten voit sijoittaa aikasi varsinkin lomalla kohti niitä asioita, jotka koet itsellesi tärkeiksi.

 

Psyykkisen hyvinvoinnin on todettu paranevan merkittävästi jo 4-7 päivän lomien aikana, ja vastaavasti 2-3 viikon mittaisesta lomasta hyötyvät suuremmassa määrin lähinnä esimerkiksi burnoutin saaneet tai muut erittäin vakavasti uupuneet. Koska lomapäiviä on rajallisesti ja pidennetyt viikonloput voivat olla tehokkaita palautumisen kannalta, suosittelen suunnittelemaan lomien käytön tasaisesti ympäri vuoden. Milloin ajattelit pitää seuraavan loman? Minne lähtisit neljäksi päiväksi, jos saisit lähteä minne tahansa? Miltä tuntuisi laittaa se kalenteriin nyt?

 

Lähteet

Työterveyslaitos, Akavan Erityisalat (2015)
http://www.yhteenveto.fi/yhteenveto/artikkelit/2015/2/lomalle-lompsis!

Kalakoski, V. Suomen Psykologinen Seura (2012)
http://www.psykologia.fi/maanantaiblogi/122-loma-tekee-hyvaeae

 

Tekstin takana

Karri-Pekka Kauppinen
_DSC0111eta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *