Miksi mindfulness ei riitä?

6 maalis

Mindfulness eli tietoinen ja hyväksyvä läsnäolo on yksi keskeisistä avaimista muutokseen, oli kyse sitten uudesta elämäntavasta, itsetuntemuksen lisäämisestä, riippuvuudesta toipumisesta tai vaikka masennuksen selättämisestä. Moni psyykkinen ongelma saa alkunsa mielen joustamattomuudesta, siitä kun hakataan päätä seinään samaa vanhaa kaavaa toistaen. Tietoisuustaitojen avulla psyykkistä joustavuutta voidaan lisätä merkittävästi; asioihin suhtaudutaan aiempaa avoimemmin ja rakentavammin mikä mahdollistaa muutoksen löytämisen. Mikään ei muutu, jos sinä itse et muuta jotakin.

Mindfulness ei kuitenkaan mielestäni riitä. Se auttaa tunteiden hallitsemisessa, mutta ei ota aktiivisesti kantaa alkuperäiseen ongelmaan. Käytännössä esimerkiksi parisuhde voi ahdistaa ja mindfulness voi auttaa ahdistusoireiden kanssa, mutta ilman ratkaisukeskeistä otetta, epämiellyttävien tunteiden kohtaamista ja pitkän tähtäimen toimintaa tilanne ei välttämättä edisty.

Hyväksymis- ja omistautumisterapia (HOT) käyttää mindfulnessia ja tämän hetken hyväksymisessä sellaisena kuin se on. Tämä hetki on totta. Tähän hetkeen liittyy myös erilaisia ajatuksia ja tuntemuksia, jotka voivat olla hyvinkin kuluttavia mutta onneksi usein myös tilannesidonnaisia. Sinä et ole yhtä kuin ajatuksesi tai tuntemuksesi. Vaikka ajattelisit kovasti, että olet masentunut ja et onnistu missään, ei se kuitenkaan määritä sinua ja sisintäsi. Jos muistelet, millainen olit viisivuotiaana tai jos uskallat kysyä, että millaisista asioista haluaisit olla muistettu 70-vuotissyntymäpäivilläsi, niin voit löytää jotakin syvempää. Kartoita itsellesi tärkeitä arvoja ja asioita, etsi ympäriltäsi niitä pieniä asioita joita voit tehdä ja jotka ovat yhteydessä siihen mikä sinulle on oikeasti tärkeää. Löydä pienten asioiden yhteys suurempiin tärkeisiin arvoihin. Jokainen arjen teko on valinta, ja jos tulet tietoiseksi siitä mikä on tämän teon merkitys sinulle lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä, voit toimia niiden eteen aiempaa rohkeammin. Sinun ympärilläsi saattaa olla jo niitä asioita, joista pidät ja joita haluat; kirkasta niitä näkyvämmäksi. Soita ystävällesi, vanhemmillesi, lähde vaikka 15min lenkille tai kirjoita kaksi riviä työhakemusta. Elefantit syödään pieni pala kerrallaan, eikä matkan alussa tarvitse tietää mitä keskellä tai lopussa tapahtuu. Tärkeää on, että otat elämäsi matkan askelia tässä hetkessä, koska tämä hetki on totta ja tämä on ainoa elämäsi. Mitä sinä aiot tehdä nyt seuraavaksi?

 

Voit lukea lisää hyväksymis- ja omistautumisterapiasta esimerkiksi näistä lähteistä:

Mitä ACT/HOT on?

ACT/HOT apuna elämän vastoinkäymisissä

Vapaudu mielesi vallasta ja ala elää

 

Tekstin takana

Karri-Pekka Kauppinen
Psykologi

_DSC0111eta

1) Kouluttajana minä… uskon laatuun ja ihmisten tavoittamiseen.

2) Elämässä… vaalin rakkautta ja tiedettä maailmankatsomukseni kulmakivinä.

3) Toivon… että otat minuun yhteyttä missä tahansa asiassa vaikkapa kotisivujeni kautta; www.karripekkakauppinen.fi

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *